Δευτέρα, 4 Απριλίου 2011

Ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Ικαρία 31 Μαρτίου 2011

  
Μαζικός αγώνας για ανατροπή
της αντιεκπαιδευτικής κυβερνητικής πολιτικής

Στα πλαίσια του λεγόμενου «νέου σχολείου» η κυβέρνηση μεταξύ πολλών άλλων μέτρων , δρομολογεί με ταχύ βηματισμό συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, μέτρο που επηρεάζει άμεσα σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας κυρίως εκπαίδευσης στην  Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (συνολικά συγχωνεύονται 14 σχολεία  καταργώντας 25 οργανικές θέσεις ) 
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης με πρόσχημα «την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, την αξιολόγηση των υποδομών, την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας», βάζει σε εφαρμογή ένα σχέδιο βίαιης αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος και την κατεδάφιση του εναπομείναντος δημοσίου σχολείου υλοποιώντας την πολιτική των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων και στην εκπαίδευση.
Δεν θα μπορούσε να περιμένει κανείς κάτι διαφορετικό από αυτούς που καθημερινά με την πολιτική τους ρημάζουν τη ζωή της λαϊκής οικογένειας, που δήθεν νοιάζονται για τη μόρφωση των παιδιών της.
Δεν θα μπορούσε να πιστέψει κανείς ότι στοχεύουν σε μια σύγχρονη παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων σε μια παιδεία που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.   
Είναι προφανές αυτό που επιδιώκουν είναι να στοιβάξουν τα παιδιά σε πολυδύναμα σχολεία (τμήματα 25 – 30 μαθητών) για να παράγουν ευέλικτους φτηνούς καταρτισμένους νέους, αυριανούς φτηνά αμειβόμενους και χωρίς προοπτικές και απαιτήσεις εργαζόμενους.     Οικοδομούν τα σχολεία της «αγοράς» με διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα, με στόχο τη γρήγορη και «εύπεπτη» γνώση που πολύ γρήγορα θα απαξιώνεται. 
Με τη δραματική μείωση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού (επιταγή της τρόικας) για κάθε κοινωνική πολιτική - άρα και για την εκπαίδευση - τα σχολεία θα παραδοθούν για να τα λειτουργούν με ευθύνη τους οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι, οι χορηγοί, και οι γονείς.  
           Η ποιότητα της εκπαίδευσης του κάθε σχολείου στο άμεσο μέλλον θα εξαρτάται από την οικονομική κατάσταση του κάθε νέου Δήμου, από την εξεύρεση και προσέλκυση χορηγών, από τη συμβολή των γονέων που θα πληρώνουν πολύ περισσότερα από αυτά που δίνουν σήμερα για τη μόρφωση των παιδιών τους.
Μαζί με τους μαθητές οι εκπαιδευτικοί θα είναι τα πρώτα θύματα αυτής της πολιτικής με την αποδιάρθρωση των εργασιακών τους σχέσεων, τα ωράριά τους , τα μισθολόγια φτώχειας που τους ετοιμάζουν, αλλά και το σύστημα προσλήψεων που αλλάζει ριζικά. Άμεσα με τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις θα καταργηθούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών (υπολογίζονται στο 30%), με απρόβλεπτες συνέπειες στον προσωπικό και οικογενειακό προγραμματισμό χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Η μεταφορά αρμοδιοτήτων στους νέους Δήμους συνδέεται με τη λεγόμενη «λειτουργική και οικονομική αυτοδυναμία τους», που περιλαμβάνει το δραστικό περιορισμό και την κατάργηση των επιδοτήσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις λεγόμενες «οριζόντιες δράσεις» που είναι τα χρήματα που δίνονται για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, τις συντηρήσεις των κτιρίων τους, τις αμοιβές των καθαριστριών των σχολείων, τις δαπάνες για τη μεταφορά των μαθητών από χωριά που δεν έχουν σχολεία.
Τα στοιχεία που θα αναφέρουμε παρακάτω αποδεικνύουν ότι οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις σχολικών μονάδων βρίσκονται σε πλήρη συντονισμό με τις δραστικές περικοπές που ήδη άρχισαν από το 2010 και πρόκειται να ενταθούν το χρόνο που διανύουμε για να βρεθούμε την επόμενη σχολική χρονιά σε ένα τελείως νέο περιβάλλον. Λιγότερες σχολικές μονάδες σημαίνει:

·        Λιγότεροι εκπαιδευτικοί
·        Λιγότερα λειτουργικά έξοδα
·        Κλείσιμο κτιρίων ώστε να «γλυτώσουμε» τη συντήρηση,
·        Λιγότερο προσωπικό για την καθαριότητα των χώρων,
·        Οικονομική επιβάρυνση των γονέων για τη μεταφορά των παιδιών τους στα νέα πολυδύναμα σχολεία που τις περισσότερες φορές θα βρίσκονται σε μακρινές αποστάσεις.


ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ :

            a)   Λειτουργικά έξοδα και συντηρήσεις σχολείων.
Από τα στοιχεία που υπάρχουν για τους δήμους της περιοχής τα δύο τελευταία χρόνια προκύπτουν μειώσεις στα λειτουργικά έξοδα της τάξης του 40 % ενώ στα κτιριακά είναι προκλητικά μειωμένες κατά 60%.   Για το χρόνο που διανύουμε (και βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή), υπάρχουν ενδείξεις ότι τα παραπάνω ποσά θα δεχθούν νέες μειώσεις της τάξης του 20% - 25% περίπου σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ποσά που προβλέπεται να διατεθούν στους Δήμους.

β) Οι καθαρίστριες των σχολείων  που από την 1/1/2011 μεταφέρθηκαν και είναι πλέον υπάλληλοι των νέων δήμων, έχουν πρόβλημα στην πληρωμή τους αφού δεν έχουν μεταβιβασθείς οι απαιτούμενες για αυτό πιστώσεις.  
Τα χρήματα που στέλνονται γι' αυτούς τους πρώτους μήνες είναι μειωμένα κατά 23% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που πρέπει να καταβάλλουν οι Δήμοι.      
Το υπουργείο Παιδείας, στην ευθύνη του οποίου ήταν η μισθοδοσία των καθαριστριών μέχρι το 2010 ενέγραψε στον προϋπολογισμό του 2011 ποσό 56 εκατ. €, προκειμένου να δοθούν στους Δήμους.    
Η ΚΕΔΚΕ υπολόγισε ότι τα χρήματα που απαιτούνται για την πληρωμή του συνόλου των καθαριστριών στα σχολεία της χώρας για το 2011 είναι 90 εκατ. €. Τα υπόλοιπα ποιος θα τα καταβάλλει άραγε; Οι Δήμοι που με δυσκολί πληρώνουν το προσωπικό που ήδη έχουν;

γ)  Για τη μεταφορά των μαθητών  α/μιας και β/μιας εκπαίδευσης, στον κρατικό προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί 170 εκατ. € από τα οποία τα 50 εκατ. € είναι οφειλές των περασμένων χρόνων, ενώ τα υπόλοιπα 120 εκατ. € περίπου θα διατεθούν από 1/1/2011 έως 30/6/2011 στις Περιφέρειες για πληρωμές της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.  
            Από το Σεπτέμβριο, με το νέο σχολικό έτος την ευθύνη θα την έχουν οι Δήμοι και όπως φαίνεται δεν θα υπάρχουν χρήματα να διατεθούν για το σκοπό αυτό. Όταν βάση των εκτιμήσεων της ΕΝΑΕ οι οφειλές (συμπεριλαμβανομένων αυτών του σχολικού έτους 2010-2011) συνολικά στην χώρα είναι 229.137.785,00 €.      
Ειδικά για την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, τα στοιχεία λένε ότι οι οφειλές των πρωην Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων  μέχρι  31/12/2010 είναι 3.275.915 € περίπου, ενώ για το διάστημα 1/1/2011 μέχρι 30/6/2011 η εκτίμηση δαπάνης είναι 3.709.003 € περίπου για να εξυπηρετηθούν 7.048 παιδιά της α/μιας και β/μιας εκπαίδευσης.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η κατάσταση που επικρατούσε  στην Ικαρία με της μεταφορές των μαθητών να έχουν διακοπεί από 14/2/2011 έως 21/3/2011 και τους συλλόγους γονέων να βρίσκονται σε διαρκείς κινητοποιήσεις, για να μπορέσουν ένα μήνα μετά να αποσπάσουν από την περιφέρεια Βορείου Αιγαίου μια ουσιαστική απάντηση που δίνει προσωρινά έστω λύση στο πρόβλημα. Εξέλιξη που κάνει πιστεύουμε σαφές  στους γονείς που συμμετείχαν στην προσπάθεια αυτή πως μόνο η κινητοποίηση και επαγρύπνησή όλων μας  μπορούν να αποφέρουν αποτελέσματα και να βάζουν εμπόδια στον οδοστρωτήρα της «Καλλικράτιας μεταρρύθμισης» και στον χώρο της εκπαίδευσης .

Είναι προφανές, αλλά και αναγκαίο νομίζουμε, ότι ο αντιλαϊκός σχεδιασμός για την εκπαίδευση πρέπει να βρει απέναντί του την οργανωμένη δύναμη του λαϊκού παράγοντα, τους εκπαιδευτικούς, τη νεολαία, τους γονείς. Επιβάλλεται να ξεσηκωθούν όλοι για να μην περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα της κυβέρνησης.

Ζητούμε από τις διοικήσεις των Δήμων στις περιφερειακές ενότητες Σάμου και Ικαρίας –Φούρνων να συγκαλέσουν έκτακτα Δημοτικά Συμβούλια με μοναδικό θέμα συζήτησης την σχεδιαζόμενη  εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του  λεγόμενου «νέου σχολείου», με τη συμμετοχή εκπροσώπων των γονέων, των μαθητών, των εκπαιδευτικών, εκπροσώπων των εργαζομένων, των σωματείων, του ΕΚΣ, της ΑΔΕΔΥ.  
                                 
 ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ/ ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ  για:
  • Ενιαίο 12χρονο Υποχρεωτικό Σχολείο, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν, χωρίς ταξικούς φραγμούς και φυλετικές διακρίσεις.
  • Σε καμία τάξη να μην υπάρχουν πάνω από 20 μαθητές.
  • Αύξηση δαπανών για την Παιδεία
  • Κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στην Παιδεία.
  • Δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή.
  • Δημόσιες δωρεάν επαγγελματικές σχολές και Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση.
  • Εκπαιδευτικό προσωπικό με μόνιμη και σταθερή δουλειά
  • Κανένας γονιός να μη βάλει ούτε ένα ευρώ από την τσέπη του.


Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της 
ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ των Δήμων:

ΙΚΑΡΙΑΣ
ΦΟΥΡΝΩΝ
ΣΑΜΟΥ