ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ




ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΗ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ
Σε αντίθεση με τις θεωρίες και αντιλήψεις που έχουν καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια που ουσιαστικά δικαιολογούν την αντικτηνοτροφική πολιτική που εφαρμόζεται, σε αντίθεση με μια  μονοσήμαντη θεώρηση του προβλήματος, πιστεύουμε ότι μπορεί και πρέπει να αναπτυχθεί η κτηνοτροφία με βασικούς στόχους την κάλυψη των αναγκών του νησιού μας με ασφαλή και καλής ποιότητας τρόφιμα, τη διασφάλιση εισοδήματος για αξιοπρεπή διαβίωση των κτηνοτρόφων, την προστασία του ζωικού κεφαλαίου, την προστασία του περιβάλλοντος, την προστασία της δημόσιας υγείας.
Οι προτάσεις μας (επισυνάπτονται) προϋποθέτουν τη ριζική αλλαγή της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης με στόχο την παραγωγή ποιοτικών ζωοκομικών προϊόντων, και παράλληλα την αναδιάρθρωση της φυτικής παραγωγής με στόχο την ανάπτυξη κτηνοτροφικών καλλιεργειών για παραγωγή εγχώριων φυτικών ζωοτροφών.

  • Στα άμεσα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, είναι  πρώτον η άμεση εφαρμογή της απόφασης για την προστασία του δάσους του Ράντη και δεύτερον να απαγορευτεί η παραμονή των ζωών σε υπερβοσκημένες περιοχές που έχουν ερημοποιηθεί ή που απειλούνται με ερημοποίηση.
  • Το πρόγραμμα «εκτατικοποίηση της κτηνοτροφίας» που ανάμεσα στ’ άλλα προέβλεπε και την απόσυρση  αιγοπροβάτων στην Ικαρία θα μπορούσε να λειτουργήσει αποσυμφορητικά. Η προσπάθεια αυτή  τα προηγούμενα χρόνια έγινε από την Τ.Α. όλης της Ικαρίας και για μια ακόμα φορά, προς δόξαν των ελληνικών κυβερνήσεων, κόλλησε σε απίστευτες γραφειοκρατίες, και στην πράξη ακυρώθηκε. Πρέπει να επανέλθουμε στην διεκδίκηση ενός ανάλογου προγράμματος.  Στα πλαίσια ενός τέτοιου προγράμματος η αριθμητική μείωση των ανεπιτήρητων αιγοπροβάτων κρίνεται αναγκαία για περιβαλλοντικούς λόγους (οι εκτάσεις στις οποίες μέχρι τώρα έβοσκαν κινδυνεύουν με ερημοποίηση και δεν μπορούν πλέον  να βρουν τροφή σε αυτές)  και κοινωνικούς  λόγους.
  • Η μείωση του αριθμού των ζώων σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να σημαίνει και μείωση της παραγωγής.  Υποστηρίζουμε την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας με σεβασμό στο περιβάλλον και χωρίς καταστροφές γεωργικών καλλιεργειών. Έτσι κι αλλιώς δεν έχουμε πλήρη εκμετάλλευση, αυτή δεν ξεπερνά το 50% αφού άμεσα εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα, μιας και ο μεγαλύτερος αριθμός των ζώων δεν σταβλίζεται. Το παραγόμενο κρέας που έχει ανάγκη ο τόπος, μπορεί να παραχθεί με πολύ μικρότερους αριθμούς ζωικού κεφαλαίου από τους υπάρχοντες.
  • Πρέπει να διεκδικήσουμε μέτρα για την καλλιέργεια κτηνοτροφικών φυτών, π.χ. στο Πέζι - Εριφή, στην περιοχή του Φραντάτου, στην περιοχή  του  Δάφνης, κλπ.

Οι προτάσεις  μας  για  την αλλαγή της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης

  • Αλλαγή του τρόπου επιδότησης για αιγοπρόβατα ο οποίος να συνδέεται με την παραγωγή και να αναπροσαρμόζεται τιμαριθμικά.
  • Αύξηση της εξισωτικής αποζημίωσης. Επιδότηση κομίστρων των ζωοτροφών. 
  • Θεσμοθέτηση οικονομικών κινήτρων για ανάπτυξη κτηνοτροφικών καλλιεργειών που θα εξασφαλίζουν εγχώριες και φθηνότερες ζωοτροφές.
  • Κατάργηση Φ.Π.Α. για την αγορά γεωργικών μηχανημάτων και εξοπλισμών.
  • Χρηματοδότηση σταβλικών εγκαταστάσεων με την προϋπόθεση ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν σαν αφορμή για τον αποχαρακτηρισμό δασών, τη δωρεάν νομιμοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων με την ένταξη τους στα σχέδια βελτίωσης ή άλλα μέτρα.
  • Χρηματοδότηση (επιδότηση) αποθηκευτικών  χώρων για τις ζωοτροφές. Δημιουργία από το ίδιο το κράτος αποθηκών για ζωοτροφές, για να μπορούν οι κτηνοτρόφοι να τις αγοράζουν φτηνά την περίοδο παραγωγής.
  • Σαφή οριοθέτηση των βοσκοτόπων και αύξηση της βοσκοϊκανότητας τους.
  • Προστασία της εγχώριας παραγωγής από ανεξέλεγκτες εισαγωγές και θεσμοθέτηση τιμών παρέμβασης που να εξασφαλίζουν βιώσιμο εισόδημα στους κτηνοτρόφους.
  • Άμεση κατασκευή και λειτουργία του σφαγείου με ευθύνη του κράτους και την στελέχωση των κτηνιατρικών υπηρεσιών. Εξοπλισμός που να εξασφαλίζει την έγκαιρη αντιμετώπιση των διάφορων ασθενειών των ζώων.
  • Ασφάλιση ολοκλήρου του ζωικού κεφαλαίου από όλους τους φυσικούς κινδύνους από αποκλειστικά δημόσιο ασφαλιστικό οργανισμό.
  • Εκπόνηση και υλοποίηση δωρεάν προγραμμάτων γενετικής βελτίωσης του ζωικού κεφαλαίου.
  • Αξιοποίηση της μελέτης για το τυροκομείο και την κατοχύρωση της «καθούρας» σαν προϊόν με ονομασία προέλευσης.
  • Δωρεάν πιστοποίηση ζωοκομικών προϊόντων από  κρατικό μηχανισμό.
  • Αλλαγή των προϋποθέσεων καταβολής των κοινοτικών και εθνικών κινήτρων, για να έχουν πρόσβαση σε αυτά και οι φτωχοί νέοι κτηνοτρόφοι και αγρότες που με τις υπάρχουσες προϋποθέσεις αποκλείονται.
  • Άτοκα στεγαστικά δάνεια για απόκτηση πρώτης κατοικίας και χαμηλότοκα δάνεια την αντιμετώπιση των εξόδων πρώτης εγκατάστασης.

Η  ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων, μπορεί να δώσει μια «μικρή ανάσα» στους κτηνοτρόφους και να καθυστερήσει την περιβαλλοντική καταστροφή που μας απειλεί. Δεν θα εξασφαλίσουν από μόνα τους ούτε την μόνιμη και βιώσιμη ανάπτυξη της κτηνοτροφίας στον τόπο μας, ούτε τη σωτηρία του περιβάλλοντος.  
Ο αγώνας των κτηνοτρόφων για την προώθηση των άμεσων αιτημάτων τους θα έχει καλύτερα αποτελέσματα αν συντονιστούν σε κοινό μέτωπο με τους εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα,  σε μια κατεύθυνση ανατροπής της ακολουθούμενης αντιλαϊκής - αντιαγροτικής πολιτικής, που εξυπηρετεί τα συμφέροντα των καρτέλ και των μονοπωλίων και με στόχο την εφαρμογή μιας πραγματικά φιλολαϊκής - φιλοαγροτικής πολιτικής.
 Ικαρία, 11 Απριλίου  2014


Τοποθέτηση για τον κανονισμό διαχείρισης των δημοτικών βοσκοτόπων
           
           
Κύριε Δήμαρχε , κύριε πρόεδρε.
 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι του Δ.Σ
Αρχικά να τονίσουμε πως προσήλθαμε στην σημερινή συνεδρίαση, προετοιμασμένοι να τοποθετηθούμε με βάση την εισήγηση που μας κοινοποιήσατε μαζί με την πρόσκληση της 7ης συνεδρίασης. Καθώς και της διευκρίνησης που δόθηκε από την γραμματεία του δημοτικού συμβουλίου ότι δεν υπήρχαν τροποποιήσεις στο αρχικό  κείμενο που δημοσιοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2013. Συνεπώς κύριε πρόεδρε για μια ακόμα φορά αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα να πρέπει να τοποθετηθούμε σε ένα σοβαρό θέμα χωρίς να μας έχετε δώσει το σωστό εισηγητικό κείμενο,  αφού αυτό που παρουσιάσατε σήμερα έχει τροποποιήσεις που δεν δόθηκαν στους δημοτικούς  σύμβουλους .
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ζήτημα της κτηνοτροφίας, δεν μπορούμε να το εξετάσουμε χώρια, ξεκομμένα, από το υπόλοιπο αγροτικό ζήτημα, έτσι όπως αυτό εκδηλώνεται σήμερα στη χώρα μας και απασχολεί κυρίως το φτωχό κτηνοτρόφο, τη μικρομεσαία αγροτιά, και βέβαια έχει επιπτώσεις και επηρεάζει τα λαϊκά στρώματα, το σύνολο των εργαζομένων.
Σε ότι αφορά την Λαϊκή Συσπείρωση την συνολική της θέση για τον χαρακτήρα της κτηνοτροφίας που θέλουμε , η τουλάχιστον αυτόν που θα έπρεπε κατά την γνώμη μας να διεκδικούμε συνολικά. Την έχουμε καταθέσει αρκετές φορές (Αποφάσεις Δ.Σ 2005-2008-Υπομηνμα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας το 2009-δημοσιευματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο 2005-10)   και δεν θα επεκταθούμε συνολικά στην σημερινή μας τοποθέτηση, θα την καταθέσουμε όμως για να συμπεριληφθεί στα πρακτικά της σημερινής συνεδρίασης.
Πριν ωστόσο τοποθετηθούμε σχετικά με τον κανονισμό, επιτρέψτε μας ένα μικρό σχόλιο πάνω στην εισηγητική τοποθέτηση του κύριου Δήμαρχου πάνω στο θέμα. Κύριε Δήμαρχε η άποψη ότι « Κανείς μέχρι σήμερα δεν ασχολήθηκε με το θέμα της κτηνοτροφίας» δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα και αδικεί τους εκλεγμένους των προηγουμένων δημοτικών συμβουλίων τόσο των πλειοψηφιών όσο και των μειοψηφιών, ειδικότερα των θητειών 2003-2010. Να θυμίσουμε μονάχα ετούτα:      
             

  • Ήδη από το 1990 η τότε Κοινότητα Ραχών ζητούσε επίμονα από το Υπουργείο Γεωργίας και την τότε ΕΟΚ, να αλλάξει ο τρόπος επιδότησης. 
  •  Στον Άγιο Κήρυκο με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, από το 2005, δεν εκμισθώνονται δημοτικές εκτάσεις, όμως ούτε τα ζώα έχουν απομακρυνθεί, ούτε το πρόβλημα έχει αντιμετωπιστεί έστω στο ελάχιστο. 
  • Την μακροχρόνια προσπάθεια για την κατασκευή Σφαγείου στην Ικαρία που έφτασε μέχρι και την εγκατάσταση του ανάδοχου του έργου ,αλλά «κόλλησε» μετά την προσφυγή των μονίμως περιβαλλοντικά αντηχούντων της περιοχής.

Από αυτή την άποψη διαφωνούμε με την λογική της εισήγησης της πλειοψηφίας, γιατί έχει καθαρά διαχειριστικό χαρακτήρα, είναι μεν  σε πλήρη αρμονία με τους κανονισμούς της ΕΕ, τους στόχους της ΚΑΠ 2014-2020, και αποσκοπεί στην εναρμόνιση με την  κείμενη νομοθεσία  Αλλά  δεν απαντά στο κύριο: Τι κτηνοτροφία πρέπει να αποκτήσουμε για να έχουμε, επαρκές σε ποσότητα κτηνοτροφικό προϊόν (γαλακτοκομικά, κρέας κλπ), καλής ποιότητας, προσιτό στην τιμή, από την μια και εξασφάλιση ικανοποιητικού εισοδήματος για τις κτηνοτροφικές οικογένειες, από την άλλη.  Δεν αναδεικνύει τις ευθύνες  της ΕΕ και των Κυβερνήσεων, που μας έφεραν σε αυτή την κατάσταση. Δυο παραδείγματα της εφαρμοζόμενης πολιτικής που διαμορφώνουν την σημερινή κατάσταση, είναι πολύ χαρακτηριστικά:
  • Η αποσύνδεση της παραγωγής των κτηνοτροφικών προϊόντων από τις επιδοτήσεις, (εξισωτική, επιλέξιμη).  
  • Η επιδότηση του άρμεχτου  αιγοπρόβατου με μεγαλύτερο ποσό, ήταν ένα μέτρο που συνέβαλε στην αύξηση της παράγωγης που δεν   ισχύει πια.

Το ερώτημα που τίθεται και το οποίο πρέπει να απαντηθεί με σαφήνεια και συγκεκριμένες προτάσεις χωρίς  αφορισμούς είναι:
ΤΙ  ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙ ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ;
  • Αυτήν που έχουμε σήμερα;
  • Συνδυασμένη και εντατική, δηλαδή σταυλισμένη, ποιμενόμενη   και πλήρως εκμεταλλευόμενη;
  • Ελεύθερη και σταβλισμένη ή μόνο σταβλισμένη;
Η δική μας άποψη είναι ότι στο νησί μπορεί να αναπτυχθεί μόνο το μοντέλο της συνδυασμένης και παράλληλα εντατικής κτηνοτροφίας.

         Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σχετικά με την διαδικασία της σημερινής συζήτησης έχουμε να επισημάνουμε (έκτος αυτών που αναφέραμε αρχικά) τα εξής:
  • Δεν ακολουθήθηκε η διαδικασία που κατέληξε το δημοτικό συμβούλιο την άνοιξη του 2013 (Σύσταση επιτροπής– κατάθεση πορίσματος στο Δ.Σ- θέμα αποκλειστικής συνεδρίασης το πόρισμα της επιτροπής).
  • Το ζήτημα των δημοτικών βοσκότοπων και της υπερβόσκησης δεν είναι ξεκομμένο από το πρόβλημα της κτηνοτροφίας στην Ικαρία συνολικά. Άρα θα πρέπει να τοποθετηθεί το δημοτικό συμβούλιο ως προς το τι πιστεύει τι διεκδικεί και τη επιδιώκει συνολικά, και όχι μόνο για ένα επιμέρους θέμα όπως οι διαδικασίες εκμίσθωσης το δημοτικών βοσκότοπων .
  • Η περιγραφή της αντιμετώπισης του προβλήματος της υπερβόσκησης είναι επιδερμική και δεν βοηθάει το σώμα να αποφασίσει λαμβάνοντας υπόψη όλα τα πραγματικά δεδομένα. Πχ η αναφορά  στις εγκυκλίους και στη νομοθεσία, εθνική και ευρωπαϊκή καμία αξία δεν έχει γιατί δεν υπάρχουν και δεν υπήρχαν μηχανισμοί εφαρμογής. Έχουμε πάμπολλα παραδείγματα για αυτό. Ποιος θα εφαρμόσει την απαγορευτική διάταξη στου Ράντη για παράδειγμα;; Που είναι οι υπηρεσίες των υπουργείων, του κράτους, κλπ;;;  Δεν συντέλεσε η απουσία τους στη σημερινή κατάσταση;;
  • Επίσης δεν λαμβάνει υπόψη το Σχέδιο Δράσης για τα Βοσκοτόπια που εκπόνησε η ελληνική κυβέρνηση  και  εγκρίθηκε από την ΕΕ, τον Ιούνιο του 2012 (ήδη ενσωματώθηκε στην εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ για το ΟΣΔΕ 2013). Σχέδιο Δράσης που αποχαρακτηρίζει εκατομμύρια στρέμματα βοσκοτόπων που βόσκουν αιγοπρόβατα, επειδή είναι πλαγιές με κλίση που ωστόσο έχουν βλάστηση ή περιοχές με αραιή δενδρώδη κάλυψη που χρησιμοποιούνται όμως από τους κτηνοτρόφους και είναι βοσκήσιμες εκτάσεις κ.ά. Δεδομένου ότι η εκτατικής μορφής  κτηνοτροφία πραγματοποιείται (σχεδόν στο σύνολο της) σε ορεινές  και  μειονεκτικές περιοχές  (σε αυτές τις περιοχές βρίσκεται το 85% των ζώων και το 80% των κτηνοτρόφων) οι συνέπειες αυτών των άδικων και αντεπιστημονικών αλλαγών, θα είναι δραματικά εξοντωτικές.
  • Τα αστυνομικά μέτρα που προτείνει η εισήγηση της πλειοψηφίας δεν παίρνουν υπόψη την προηγούμενη  εμπειρία από ανάλογη απόφαση του Δ.Σ  Αγίου Κηρύκου. Που δεν εφαρμόστηκαν γιατί δεν είχαν στήριξη από την εισαγγελική αρχή του νομού.
          Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με βάση όσα αναφέραμε νωρίτερα, πιστεύοντας πως υποστηρίζουμε τα δικαιώματα των συνδημοτών μας στο φυσικό περιβάλλον και σε μια ορθολογική διαχείριση των δημοτικών βοσκότοπων του νησιού μας. 
  • Τοποθετούμαστε κατά της εισήγησης της πλειοψηφίας,  γιατί πέρα από όσα είπαμε νωρίτερα αντιμετωπίζουν το ζήτημα των δημοτικών βοσκότοπων και της υπερβόσκησης ξεκομμένο από το πρόβλημα της  κτηνοτροφίας  στην  Ικαρία  συνολικά.
  • Για το σχέδιο κανονισμού λειτουργιάς των δημοτικών βοσκότοπων, αν και κρίνουμε  αναγκαίο να καθορίσουμε ένα πλαίσιο εντός του οποίου θα κινούνται τόσο ο δήμος όσο και οι κτηνοτρόφοι, έχουμε τις εξής ουσιαστικές παρατηρήσεις:
-  Ο συγκεκριμένος κανονισμός αφορά περιοχές με ποιμενόμενη κτηνοτροφία και δεν  καθορίζει τον χαρακτήρα της κτηνοτροφίας που επιθυμούμε η επιδιώκουμε  να έχουμε στο νησί μας.
- Δεν λαμβάνει υπόψη την παλιότερη απόφαση  εξαίρεσης  των εκτάσεων της Τ.Κ.  Χρυσοστόμου, για την όποια όχι μόνο  δεν έχουν εκλείψει η λόγοι που οδήγησαν το Δημοτικό Συμβούλιο  σε αυτή την απόφαση, αλλά ενδεχομένως  χρειάζεται  να επεκταθεί και  σε μέρος των εκτάσεων στην Τ.Κ Περδικιού.
-  Δεν διευκρινίζεται από πού προκύπτει το μέγεθος των στρεμμάτων (86.000)  που παρουσιάζει το σχέδιο του κανονισμού στο Άρθρο 3, από την στιγμή που η μοναδική μελέτη βοσκοϊκανότητας που έγινε τα προηγούμενα χρόνια δεν τεκμηριώθηκε στην συνέχεια με μελέτη εφαρμογής
- Υπάρχει  αντίφαση ανάμεσα σε όσα ορίζει το Άρθρο 4 σχετικά με την  οριοθέτηση  και  την διαχείριση  των  βοσκοτόπων που πρέπει  να  γίνεται σύμφωνα µε  τις  ρυθµίσεις  του  ΣΧΟΟΑΠ.  Άρα για μια ακόμα φορά αναδεικνύεται το θέμα της αναθεώρησης του ΣΧΟΟΑΠ.
-  Σχετικά με τα όσα ορίζει ο κανονισμός στο Άρθρο 9, το ζήτημα της αυθαίρετης βόσκησης περιγράφει  όσους κτηνοτρόφους μεταφέρουν τα ζώα τους σε άλλο βοσκότοπο από αυτόν που έχει προσδιοριστεί. Άρα το θέμα της αποίμενης κτηνοτροφίας δεν βρίσκει απάντηση στις πρόνοιες του κανονισμού .
-  Δεν διευκρινίζει ο κανονισμός  την τύχη όσων ζώων εξαιρεθούν από τις διατάξεις του Άρθρου 6 (κάθε κτηνοτροφική οικογένεια  δεν δύναται να είναι  μεγαλύτερη των εκατό πενήντα μικρών και των δέκα πέντε μεγάλων ζώων).
- Δεν διευκρινίζει ο κανονισμός με ποια στοιχεία υπολογίζει τα επιδοτούμενα αιγοπρόβατα. Στην Ικαρία τα επιδοτούμενα αιγοπρόβατα με βάση τα στοιχεία του 2009 στο πρόγραμμα επιδότησης ήταν 28.629,  σήμερα πόσα είναι;;
- Ο κανονισμός που προτείνεται είναι πρακτικά ανεφάρμοστος. Αφού δεν προβλέπει ποιος ελεγκτικός μηχανισμός θα τον εφαρμόσει. Παράλληλα οι διατάξεις του Άρθρου 17, δημιουργούν ένα σοβαρό κόστος που θεωρητικά αναλαμβάνει μόνο  δήμος, που δεν διευκρινίζεται από πού θα καλυφτεί. Τέλος δεν αναφέρεται πουθενά η ευθύνη και ο ρόλος των  άλλων υπηρεσιών.

Με βάση όσα αναφέραμε νωρίτερα, τοποθετούμαστε ψηφίζοντας παρών στο σχέδιο κανονισμού λειτουργιάς των δημοτικών βοσκότοπων.


Οι  σύμβουλοι  της  Λαϊκής  Συσπείρωσης  Ικαρίας

 Προτάσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  Ικαρίας
για την ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ
Το ζήτημα της κτηνοτροφίας, δεν μπορούμε να το εξετάσουμε χώρια, ξεκομμένα, από το υπόλοιπο αγροτικό ζήτημα, έτσι όπως αυτό εκδηλώνεται σήμερα στη χώρα μας και απασχολεί κυρίως τον φτωχό αγρότη, το φτωχό κτηνοτρόφο, τη μικρομεσαία αγροτιά. Και αυτό γιατί οι πολιτικές επιλογές και αποφάσεις για το αγροτικό ζήτημα γενικά, αφορούν, επηρεάζουν και το κομμάτι της κτηνοτροφίας. Και τις συνέπειες αυτών των πολιτικών επιλογών τις ζούμε με ιδιαίτερο και οξυμμένο τρόπο και στον τόπο μας.  Πολιτικές, αντιαγροτικές, αντικτηνοτροφικές, οι οποίες υλοποιήθηκαν πιστά, ανεξάρτητα από επιμέρους αντιφάσεις ή διαχειριστικές ικανότητες, τόσο από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όσο και από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ :
  • Το σύστημα τιμών και επιδοτήσεων της Ε.Ε. στα αγροτικά προϊόντα δεν ενίσχυε την καλλιέργεια των κτηνοτροφικών φυτών για την παραγωγή ζωοτροφών που αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας, με αποτέλεσμα αυξημένο κόστος παραγωγής αλλά και εξάρτηση της ελληνικής κτηνοτροφίας από εισαγόμενες ζωοτροφές.
  • Με την αναθεώρηση της «ατζέντας 2000» αποσυνδέεται πλήρως η επιδότηση από την παραγωγή.
  • Με την νέα Κοινή αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) παγώνουν οι επιδοτήσεις στον μέσο όρο της τριετίας 2000- 2002. Ήδη στον πρώτο χρόνο εφαρμογής της, δηλαδή το 2006, οι επιδοτήσεις αυτές είναι μειωμένες, σε πραγματικές τιμές, κατά 15%. Αυτή η μείωση θα συνεχιστεί με ρυθμό τουλάχιστον 3% μέχρι το 2013 που θα ισχύσει το καθεστώς της ενιαίας ενίσχυσης. Έτσι η ανάγκη για πλήρη εκμετάλλευση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων και στο κρέας και στο γάλα, όχι μόνο δεν ενθαρρύνεται, απεναντίας με την αποσύνδεση της παραγωγής από την επιδότηση, ουσιαστικά επικροτεί την υπάρχουσα μορφή εκμετάλλευσης τουλάχιστον μέχρι το 2013.
  • Ο εκφυλισμός και η κατάργηση των μηχανισμών παρέμβασης της Ε.Ε. στα ζωοκομικά προϊόντα όξυνε τον ενδοκοινοτικό ανταγωνισμό με αποτέλεσμα η ελληνική κτηνοτροφία που είχε χαμηλότερη παραγωγικότητα να δεχτεί ισχυρές πιέσεις.
  • Οι ενταξιακές συμφωνίες και η διεύρυνση της Ε.Ε. όξυνε τον ανταγωνισμό και στην αιγοπροβατοτροφία που δεν ήταν οξυμμένος, επειδή τα παλαιά κράτη μέλη της Ε.Ε. δεν είχαν αναπτυγμένο αυτόν τον κλάδο, με αποτέλεσμα οι Έλληνες κτηνοτρόφοι να καλούνται να επιβιώσουν με μεροκάματα μικρότερα των 10 ευρώ τη μέρα που παίρνουν οι κτηνοτρόφοι των νέων κρατών - μελών της Ε.Ε. αλλά και της Τουρκίας που βρίσκεται σε προενταξιακή διαδικασία.
  • Η χρεοκοπία των συνεταιρισμών και το ξεπούλημά τους στο ιδιωτικό κεφάλαιο που συνειδητά προώθησαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, με τη βοήθεια των ηγεσιών των παρατάξεών τους, μαζί με τα κίνητρα στους εμποροβιομηχάνους, συνέβαλαν στη δημιουργία των γνωστών καρτέλ που μονοπωλούν την παραγωγή και εμπορία των ζωοτροφών αλλά και τη μεταποίηση και εμπορία των ζωοκομικών προϊόντων.
Αυτή η κατάσταση δεν είναι ούτε προσωρινή ούτε συγκυριακή. Είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της Ε.Ε. που πιστά υλοποίησαν οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ – ΝΔ, και που στόχο έχει τη συρρίκνωση της ελληνικής κτηνοτροφίας και τη συγκέντρωσή της σε λιγότερα χέρια για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητά της.  Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής αποτυπώνονται στη μείωση της αυτάρκειας της χώρας μας σε όλα τα ζωοκομικά προϊόντα. Έτσι, την περίοδο 1980 - 2005 η αυτάρκεια της χώρας μας μειώθηκε:  Στο κρέας πουλερικών από 100% σε 70%.  Στο βοδινό από 66% σε 25%.  Στο αιγοπρόβειο από 92% σε 80%.  Στο χοιρινό από 84% σε 41%.
                                              Η ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ ΣΤΗΝ ΙΚΑΡΙΑ   ΣΗΜΕΡΑ
Η αιγοπροβατοτροφία στην Ικαρία είναι, με εξαίρεση την οικόσιτη, κρεατοπαραγωγική.
Ο κύριος χώρος εκτροφής είναι οι δημοτικές χορτολιβαδικές, ορεινές κατά κύριο λόγο εκτάσεις. Το παραγόμενο προϊόν (κρέας) σε αυτές τις συνθήκες θα έπρεπε να διακρίνεται για την εξαιρετική ποιότητα του. Οι συμπληρωματικές όμως ζωοτροφές, κυρίως η βαμβακόπιτα αλλά και άλλες, θέτουν υπό αμφισβήτηση αυτή την καλή ποιότητα του παραγόμενου κρέατος.
Η προτίμηση και οι καλύτερες τιμές που απολαμβάνουν στην αγορά τα ντόπια ζωοκομικά προϊόντα επιβάλλουν μέτρα στην κατεύθυνση για τη διασφάλιση της ποιότητας και της βελτίωσης τους, αφού υπάρχουν πολλά περιθώρια. Χρειάζονται μέτρα για τον έλεγχο των εισαγωγών ζωοκομικών προϊόντων στον τόπο μας, και ειδικά για τα κρέατα μέτρα για τις παράνομες ελληνοποιήσεις. Ακόμα πρέπει να αποφευχθούν εισαγωγές ζωοτροφών που είναι υποπροϊόντα μεταλλαγμένων φυτών (σόγια, καλαμπόκι, βαμβάκι, κλπ.). Να αποφευχθεί η χρήση επικίνδυνων για την υγεία, το ζωικό κεφάλαιο και το περιβάλλον, κρεατάλευρων, διοξινούχων ζωοτροφών, ενισχυτικών συμπυκνωμάτων αμφίβολης ποιότητας.
Στην Ικαρία τα επιδοτούμενα αιγοπρόβατα  με βάση τα στοιχεία του ’99 ήταν 21.295 και συνολικά πάνω από 29.000.  Με τα στοιχεία του 2001 ήταν 23.234 και σήμερα στο πρόγραμμα επιδότησης είναι 28.629 αιγοπρόβατα και συνολικά είναι πάνω από 32.000.
Από την άλλη, εξαιτίας της χρόνιας υπερβόσκησης, μεγάλες εκτάσεις, ειδικά δασικές, έχουν έρθει σε κατάσταση ερημοποίησης, ενώ απειλούνται καθημερινά αγροτικές καλλιέργειες. Ο υπερβολικά μεγάλος αριθμός των ζώων σε σχέση με την βοσκοϊκανότητα του χώρου, η αποίμενη κτηνοτροφία, η συνεχής παραμονή των κοπαδιών στον ίδιο χώρο, όλα αυτά και βέβαια πρώτα απ’ όλα οι ακολουθούμενες πολιτικές των κυβερνήσεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, υποταγμένες στις οδηγίες της Ε.Ε.,  ευθύνονται για μια κατάσταση που συνεχώς χειροτερεύει.
Κατάσταση που εκτός της σοβαρότατης περιβαλλοντικής καταστροφής, έχει επιπτώσεις και στις κοινωνικές σχέσεις των κτηνοτρόφων με τους κατοίκους, μιας που οι αγροζημιές είναι καθημερινό φαινόμενο.
Η αρνητική, πολλές φορές, διάθεση των κτηνοτρόφων σε συνδυασμό με το καθεστώς της αποίμενης και ανεξέλεγκτης εδώ και δεκαετίες, κτηνοτροφίας δημιουργεί  σε πολλά χωριά εκρηκτική κατάσταση.
Αυτή η κατάσταση αντανακλάται και στους Δήμους επειδή και διεκπεραιωτές ορισμένων προγραμμάτων είναι, αλλά και διαχειριστές των δημοτικών εκτάσεων που νοικιάζουν οι κτηνοτρόφοι.
Ακόμα χειρότερα, εξαιτίας της συγκεκριμένης πολιτικής που διαχρονικά υλοποιούσαν όλες οι κυβερνήσεις, οι Δήμοι της Ικαρίας αντιμετωπίζονται σαν η αιτία όλων των δεινών του τόπου μας.  Είναι ο εύκολος στόχος για να ξεσπά «κάθε πικραμένος» να αποπροσανατολίζεται ο κόσμος ως προς τους πραγματικούς υπεύθυνους αυτής της κατάστασης και έτσι να μένει στο απυρόβλητο η πολιτική της Ε.Ε. που μαζί τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ- ΝΔ είναι αποκλειστικά υπεύθυνες για την κατάσταση που επικρατεί. Να θυμίσουμε ετούτα:
·         Ήδη από το 1990 η τότε Κοινότητα Ραχών ζητούσε επίμονα από το Υπουργείο Γεωργίας και την τότε ΕΟΚ, να αλλάξει ο τρόπος επιδότησης.
·         Στον Άγιο Κήρυκο με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, εδώ και τέσσερα χρόνια, δεν εκμισθώνονται δημοτικές εκτάσεις, όμως ούτε τα ζώα έχουν απομακρυνθεί, ούτε το πρόβλημα έχει αντιμετωπιστεί έστω στο ελάχιστο.
·         Η Τοπική Αυτοδιοίκηση  διοργάνωσε αρκετές ημερίδες η διημερίδες με θέμα τη κτηνοτροφία. Οι προτάσεις της δεν εισακούσθηκαν ενώ είναι γνωστή η περιπέτεια του προγράμματος της εκτατικοποιησης. Συμμετείχε σε όλες τις συνελεύσεις και άλλες αντίστοιχες εκδηλώσεις με αυτό το θέμα.
                                              Η πρόσφατη μελέτη βοσκοϊκανότητας  
Πέρσι δημοσιεύτηκε η μελέτη για την κτηνοτροφία με τίτλο (ΜΕΛΕΤΗ-ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΛΙΒΑΔΙΑ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΙΚΑΡΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΓΓΡΑΦΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ) που εκπονήθηκε από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο.
Λίγο πολύ όλοι είχαμε πιστέψει ότι θα είχε συγκεκριμένες προτάσεις που θα απαντούσαν στο κύριο ερώτημα, τι κτηνοτροφία θέλουμε και μπορεί να αναπτυχθεί βιώσιμα στην Ικαρία. Σε αυτό δεν απαντάει. Δέχεται την υφισταμένη κατάσταση και προτείνει την μείωση κατά 12.000 ζώα μα όχι και την αλλαγή του τρόπου εκμετάλλευσης των κτηνοτροφικών μονάδων. Περιμέναμε προτάσεις  που θα καθόριζαν συγκεκριμένα τις περιοχές που έχουν ερημοποιηθεί, τις περιοχές που η βοσκοϊκανότητα τους είναι οριακή. Μέτρα και δράσεις για αύξηση της βοσκοϊκανότητας.
                                       Αυτά που προτείνονται θίγουν απλώς το ζήτημα.
Η μελέτη θεωρεί ότι οι υπάρχουσες κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις είναι βιώσιμες. Τα οικονομικά στοιχεία που στηρίζουν αυτή την άποψη όμως μπορούν να αμφισβητηθούν. Για παράδειγμα προκύπτει θετικό αποτέλεσμα απ’ τον μέσο όρο 24 εκμεταλλεύσεων κατά 12.328,42 ευρώ.  Στο ποσό αυτό τα 4.874,21 ευρώ προέρχονται από την πώληση γάλακτος, μα είναι γεγονός και δεν αμφισβητείται από την μελέτη ότι τα ποιμενικά ζώα και ανεπιτήρητα είναι και δεν αρμέγονται. Οπότε ο μέσος όρος κατεβαίνει στα 7.454,21 ευρώ. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι το εισόδημα αυτό δεν επαρκεί ούτε για τις στοιχειώδεις ανάγκες της κάθε οικογένειας.
Κατά τη γνώμη μας στα μέτρα που πρέπει να δοθεί βάρος είναι αυτό της βιολογικής κτηνοτροφίας, αυτό της «εκτατικοποίησης της κτηνοτροφίας» και το μέτρο για την διατήρηση εκτατικών καλλιεργειών που θα δώσει την δυνατότητα να παραχθούν στο νησί άριστης ποιότητας  ζωοτροφές με παράλληλη αναχλόαση των υποβαθμισμένων εκτάσεων.
Να ξεκαθαρίσουμε: Την μελέτη αυτή την θεωρούμε θετική ως προς τις επισημάνσεις, είναι βάση για περισσότερη εξειδίκευση πάνω στο σοβαρότατο αυτό πρόβλημα. 
Θα χρειαστεί όμως μελέτη εφαρμογής η οποία θα πρέπει να απαντάει με σαφήνεια στο ερώτημα
τι κτηνοτροφία μπορεί να αναπτύξει το νησί μας.
Αυτήν που έχουμε σήμερα;
Συνδυασμένη και εντατική, δηλαδή σταυλισμένη, ποιμενόμενη και πλήρως εκμεταλλευόμενη;
Ελεύθερη και σταβλισμένη ή μόνο σταβλισμένη;
Η δική μας άποψη είναι ότι στο νησί μπορεί να αναπτυχθεί το μοντέλο της συνδυασμένης και παράλληλα εντατικής κτηνοτροφίας.
Η πρόταση μας για το μοντέλο αυτής της κτηνοτροφίας θα διασφαλίσει ικανοποιητικό εισόδημα στους κτηνοτρόφους.  Θα αξιοποιήσει όλο το ανθρώπινο δυναμικό που σήμερα ασχολείται με την κτηνοτροφία και θα απαιτήσει ακόμη περισσότερους ανάλογα με το βαθμό υλοποίησης της παραπάνω πρότασης.  Φυσικά η υλοποίηση της πρότασης αυτής απαιτεί κίνητρα και έργα υποδομής.  Τα κίνητρα που προτείνονται παρακάτω πρέπει να περάσουν και να εφαρμοστούν μέσα από συλλογικές μορφές (Συνεταιρισμούς, Σύλλογο κτηνοτρόφων, κ.λ.π).
Τα απαιτούμενα μέτρα που πρέπει να πάρουν είναι τα παρακάτω:
1)  Αύξηση της εξισωτικής αποζημίωσης.
2)  Αύξηση του ποσού επιδότησης κομίστρου για τις ζωοτροφές. 
3) Επιδότηση αποθηκευτικών χώρων για αποθήκευση των ζωοτροφών τη περίοδο της παραγωγής για να επιτυγχάνεται χαμηλότερη τιμή ανά κιλό. Στους αποθηκευτικούς χώρους πρέπει να συμπεριληφθούν σιλό αποθήκευσης σιτηρών – καλαμποκιού που λείπει από το νησί.
4) Η κατασκευή των παραπάνω μπορεί να γίνει με χρηματοδότηση από το Υπουργείο εξ’ ολοκλήρου μιας και οι δυνατότητες των κτηνοτρόφων ή των υπαρχόντων συνεταιρισμών δεν μπορούν να καλυψούν τέτοιες δαπάνες. Θα μπορούσαν επίσης να κατασκευασθούν από το ίδιο το Υπουργείο.
                                                                Τι προτείνουμε
Σε αντίθεση με τις θεωρίες και αντιλήψεις που έχουν καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια που ουσιαστικά δικαιολογούν την αντικτηνοτροφική πολιτική που εφαρμόζεται, πιστεύουμε ότι μπορεί και πρέπει να αναπτυχθεί η κτηνοτροφία με βασικούς στόχους την κάλυψη των αναγκών του νησιού μας με ασφαλή και καλής ποιότητας τρόφιμα, τη διασφάλιση εισοδήματος για αξιοπρεπή διαβίωση των κτηνοτρόφων, την προστασία του ζωικού κεφαλαίου, την προστασία του περιβάλλοντος, την προστασία της δημόσιας υγείας.
Οι προτάσεις μας προϋποθέτουν τη ριζική αλλαγή της κτηνοτροφικής εκμετάλλευσης,  την αναδιάρθρωση της φυτικής παραγωγής, την ανάπτυξη κτηνοτροφικών καλλιεργειών για παραγωγή εγχώριων φυτικών ζωοτροφών.
      Στα άμεσα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, ανεξάρτητα από την πορεία υλοποίησης της μελέτης  είναι  πρώτον η άμεση εφαρμογή της απόφασης για την προστασία του δάσους του Ράντη και δεύτερον να απαγορευτεί η παραμονή των ζωών σε υπερβοσκημένες περιοχές που έχουν ερημοποιηθεί ή που απειλούνται με ερημοποίηση.
      Το πρόγραμμα «εκτατικοποίηση της κτηνοτροφίας» που εκτός των άλλων προβλέπει και την απόσυρση των πλεοναζόντων αιγοπροβάτων στην Ικαρία είναι σε θετική κατεύθυνση. Η προσπάθεια αυτή που γίνεται από την Τ.Α. όλης της Ικαρίας και η οποία για μια ακόμα φορά, προς δόξαν των ελληνικών κυβερνήσεων, έχει κολλήσει σε απίστευτες γραφειοκρατίες, πρέπει να ολοκληρωθεί άμεσα. Δεν φτάνει όμως αυτό.
      Η αριθμητική μείωση των αιγοπροβάτων (κατά κύριο λόγο των ανεπιτήρητων) κρίνεται αναγκαία για καθαρά περιβαλλοντικούς λόγους: οι εκτάσεις στις οποίες μέχρι τώρα έβοσκαν κινδυνεύουν με ερημοποίηση και δεν μπορούν πλέον να τα συντηρήσουν (θρέψουν)
      Η μελέτη εφαρμογής πρέπει να συμπεριλάβει και μέτρα για την καλλιέργεια κτηνοτροφικών φυτών, π.χ. στο Πέζι- Εριφή, στην περιοχή του Φραντάτου, της Δάφνης, κλπ.
      Η μείωση του αριθμού των ζώων σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει και μείωση της παραγωγής.  Υποστηρίζουμε την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας με σεβασμό στο περιβάλλον. (και χωρίς καταστροφές γεωργικών καλλιεργειών) Έτσι κι αλλιώς δεν έχουμε πλήρη εκμετάλλευση, δεν ξεπερνά το 65%- 70%, αφού άμεσα εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα, μιας και ο μεγαλύτερος αριθμός των ζώων δεν σταβλίζεται. Το παραγόμενο κρέας που έχει ανάγκη ο τόπος, μπορεί να παραχθεί με πολύ μικρότερους αριθμούς ζωικού κεφαλαίου από τους υπάρχοντες.
      Η κτηνοτροφική παραγωγή σήμερα μπορεί να στηριχτεί μέσα από συνεταιρισμούς των κτηνοτρόφων, ή με την δημιουργία κτηνοτροφικών τμημάτων στους υπάρχοντες συνεταιρισμούς. Μπορούν να συμβάλλουν στην εκλογίκευση της παραγωγής, να παίξουν ουσιαστικότερο ρόλο στην παραγωγή και εμπορία των κτηνοτροφικών εφοδίων, αλλά και στη μεταποίηση και εμπορία των ζωοκομικών προϊόντων. Το ανθρώπινο δυναμικό που απασχολείται σήμερα μπορεί να μην εγκαταλείψει αλλά απεναντίας να αυξήσει το εισόδημα του.
Όλα τα παραπάνω απαιτούν την διαμόρφωση προϋποθέσεων που πρέπει να διεκδικηθούν μέσα από ένα ισχυρό κίνημα για:
  • Αλλαγή του τρόπου επιδότησης για αιγοπρόβατα ο οποίος να συνδέεται με την παραγωγή και να αναπροσαρμόζεται τιμαριθμικά.
  • Αλλαγή των προϋποθέσεων καταβολής των κοινοτικών και εθνικών κινήτρων, για να έχουν πρόσβαση σε αυτά και οι φτωχοί νέοι κτηνοτρόφοι και αγρότες που με τις υπάρχουσες προϋποθέσεις αποκλείονται.
  • Θεσμοθέτηση οικονομικών κινήτρων για την ανάπτυξη κτηνοτροφικών καλλιεργειών που θα εξασφαλίζουν εγχώριες υγιεινές και σχετικά φθηνότερες ζωοτροφές.
  • Κατάργηση του Φ.Π.Α. για την αγορά γεωργικών μηχανημάτων και εξοπλισμών.
  • Χρηματοδότηση σταβλικών εγκαταστάσεων με την προϋπόθεση ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν σαν αφορμή για τον αποχαρακτηρισμό δασών, τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων με την ένταξη τους στα σχέδια βελτίωσης ή άλλα μέτρα.
  • Σαφή οριοθέτηση των βοσκοτόπων και αύξηση της βοσκοϊκανότητας τους.
  • Άμεση κατασκευή και λειτουργία του σφαγείου παρακάμπτοντας τα γραφειοκρατικά εμπόδια,  της τοπικιστικές  και κάθε είδους σκοπιμότητες  
  • Την στελέχωση των κτηνιατρικών υπηρεσιών καθώς και εξοπλισμό που να εξασφαλίζει την έγκαιρη αντιμετώπιση των διάφορων ασθενειών των ζώων.
  • Αξιοποίηση της μελέτης για το τυροκομείο και την κατοχύρωση της «καθούρας» σαν προϊόν με ονομασία προέλευσης.
  • Ασφάλιση ολοκλήρου του ζωικού κεφαλαίου από όλους τους φυσικούς κινδύνους από αποκλειστικά δημόσιο ασφαλιστικό οργανισμό.
  • Εκπόνηση και υλοποίηση δωρεάν προγραμμάτων γενετικής βελτίωσης του ζωικού κεφαλαίου.
  • Δωρεάν πιστοποίηση ζωοκομικών προϊόντων από αντίστοιχο κρατικό μηχανισμό.
Η  ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων, θα δώσει σήμερα  μια «μικρή ανάσα» στους κτηνοτρόφους και θα αναστείλει την περιβαλλοντική καταστροφή που μας απειλεί.  Η υφιστάμενη πολιτική δεν έχει να επιφέρει τίποτα θετικό για τους μικρομεσαίους κτηνοτρόφους ούτε για το περιβάλλον, συνεπώς  γίνεται ολοφάνερο πως απαιτείται μέτωπο αγώνα με όλους όσοι θίγονται από την αντιλαϊκή - αντιαγροτική πολιτική της Ε.Ε. και των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. 
Η οποία δεν πρόκειται να υποχωρήσει παρά μόνο αν βρει μπροστά της ένα ισχυρό αγροτικό- κτηνοτροφικό κίνημα ρήξης και ανατροπής. Οι μικρομεσαίοι κτηνοτρόφοι καλούνται να παλέψουν για τη δημιουργία παραγωγικών συνεταιρισμών, που θα στηρίζονται πολύπλευρα από το κράτος.  Αυτό προϋποθέτει σύγκρουση με τα μεγάλα και οργανωμένα οικονομικά συμφέροντα στο χώρο της κτηνοτροφίας, αλλά και της μεταποιητικής βιομηχανίας, καθώς και με τις πολιτικές που εκπορεύονται από την Ε.Ε. Επίσης προϋποθέτει αλλαγή του συσχετισμού των πολιτικών δυνάμεων για να εφαρμοστεί μια αγροτική πολιτική που θα στηρίζεται στους παραγωγικούς συνεταιρισμούς και θα αναπτύσσει τη γεωργία και την κτηνοτροφία, με κριτήριο τα συμφέροντα του λαού και των μικρομεσαίων κτηνοτρόφων. 
Φθινόπωρο 2008



ΟI ΔΗΜΑΡΧΟΙ


ΑΓΙΟΥ  ΚΗΡΥΚΟΥ                                             ΣΠΥΡΟΣ ΤΕΣΚΟΣ   
ΕΥΔΗΛΟΥ                                                            ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΟΣ 
 ΡΑΧΩΝ                                                                ΦΑΝΟΥΡΗΣ ΚΑΡΟΥΤΣΟΣ